Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi S6 o łącznej długości 49 km. Na podstawie tych decyzji wybrani w przetargach wykonawcy będą mogli rozpocząć prace budowlane. Wydane decyzje zatwierdzają ostateczne rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości, co umożliwia rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za przejęte tereny.
Wnioski o wydanie ZRID złożono we wrześniu ubiegłego roku. Po uwzględnieniu konsultacji społecznych i ponownej oceny oddziaływania na środowisko, wojewoda wydał decyzje już po pięciu miesiącach. W grudniu 2022 roku rozpoczęto przetargi na wybór wykonawców inwestycji, które wzbudziły duże zainteresowanie wśród firm budowlanych. Wpłynęło ponad 1600 pytań dotyczących przetargów, co wymaga szczegółowych wyjaśnień, aby zminimalizować ryzyko problemów w trakcie budowy. Wyniki przetargów planowane są na II kwartał bieżącego roku, a umowy z wykonawcami mają być podpisane w IV kwartale.
Reklama
Prace budowlane na odcinkach Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police mają zakończyć się w 2028 roku. Natomiast odcinek Police-Goleniów, obejmujący budowę dwururowego tunelu pod Odrą o długości 5 km, wymaga więcej czasu. Planowane jest jego przekazanie do użytku w 2032 roku. Tunel, realizowany za pomocą maszyny TBM, będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce i kluczowym elementem obwodnicy. Jego konstrukcja przewiduje 19 przejść ewakuacyjnych oraz głębokość sięgającą 51 m poniżej poziomu terenu.
Nowa droga znacząco poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią szybkich tras. Ułatwi również dostęp do Polic, gdzie obecnie trasa do węzła Goleniów Północ wynosi 58 km, a po wybudowaniu obwodnicy skróci się do 23 km. Projekt ten, zapisany w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, pozwoli na lepsze rozłożenie ruchu drogowego i zmniejszenie obciążenia istniejących tras A6, S3 i S6.