Port Gdańsk oraz Korporacja Budowlana DORACO podpisały umowę na kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Wartość inwestycji wynosi 351 mln zł brutto, a zakończenie prac przewidziano na drugi kwartał 2028 roku.
Celem projektu jest zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawa bezpieczeństwa użytkowników oraz modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej i drogowo-kolejowej. Zakończona modernizacja umożliwi obsługę statków o nośności do 100 tys. ton i zanurzeniu 10,6 m. Projekt zakłada również wdrożenie nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań technologicznych.
Reklama
Realizacja inwestycji została podzielona na kluczowe etapy. W pierwszej fazie przewidziano kompleksową rozbudowę nabrzeża na długości 920 metrów, w tym pogłębienie dna do głębokości technicznej 12 metrów. Modernizowana będzie infrastruktura obsługująca przeładunki towarowe, a projektowana konstrukcja nabrzeża przewiduje wykorzystanie zaawansowanych urządzeń, m.in. żurawi samojezdnych i nowoczesnych systemów cumowniczych. Równolegle z tym etapem realizowane będą roboty dotyczące wzmocnienia układu drogowo-kolejowego oraz przygotowania nowych stanowisk manewrowych, umożliwiających sprawniejsze operacje logistyczne.
W kolejnym etapie inwestycji przewidziano modernizację infrastruktury elektroenergetycznej z integracją zielonych technologii, takich jak system niskoemisyjnego zasilania OPS (Onshore Power Supply). Rozwiązania te umożliwią obsługę jednostek pływających przy wykorzystaniu zasilania z lądu, co ograniczy emisję zanieczyszczeń, podniesie efektywność energetyczną i zmniejszy negatywny wpływ portu na środowisko. Ponadto, zastosowanie inteligentnych systemów oświetleniowych oraz instalacji umożliwiających retencję i gospodarowanie wodą wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Portu Gdańsk.
Modernizacja Nabrzeża Wiślanego będzie miała szerokie znaczenie dla rozwoju regionalnej gospodarki. Pozwoli na obsługę większych jednostek pływających i zwiększenie wolumenu ładunków przeładowywanych w Porcie Wewnętrznym, co przełoży się na wzrost konkurencyjności Portu Gdańsk na arenie międzynarodowej. Nowa infrastruktura poprawi także atrakcyjność regionu dla inwestorów, zwiększy potencjał eksportowy oraz umożliwi portowi lepsze wykorzystanie swojego położenia na szlaku transportowym Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. Realizacja projektu przyczyni się również do rozwoju lokalnego rynku pracy poprzez zaangażowanie wykonawców i dostawców technologii oraz utrzymanie ciągłości operacji portowych w trakcie prowadzenia prac.