GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego odcinka drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem. Dokumenty trafiły do RDOŚ w Olsztynie i Bydgoszczy, ponieważ trasa przebiega przez dwa województwa. Postępowania środowiskowe określą zarówno przebieg przyszłej drogi, jak i zasady jej realizacji, w tym środki minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko oraz bezpieczeństwo mieszkańców. W obu regionach przewidziane są konsultacje społeczne.
We wnioskach wskazano warianty ocenione jako najkorzystniejsze w analizach wielokryterialnych. W części kujawsko-pomorskiej rekomendowany jest wariant W1A o długości 39 km, obejmujący trzy węzły drogowe oraz zestaw 42 obiektów inżynierskich, w tym konstrukcji pełniących funkcje ekologiczne. Przewidziano również budowę Obwodu Utrzymania Drogi i pary Miejsc Obsługi Podróżnych.
W części warmińsko-mazurskiej wybrano wariant W4 o długości 48,5 km, obejmujący cztery węzły oraz 118 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty zaprojektowane z uwzględnieniem ciągłości korytarzy ekologicznych.
Reklama
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych kolejnym etapem będzie przygotowanie Koncepcji programowej, która uszczegółowi rozwiązania techniczne wybranego wariantu oraz pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację. Etap ten obejmie m.in. szczegółowe rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych i doprecyzowanie parametrów konstrukcyjnych.
Planowany odcinek S5, ujęty w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r., ma liczyć blisko 90 km i połączy drogę ekspresową S7 w Ostródzie z autostradą A1 w Grudziądzu. Inwestycja stworzy nowy ciąg transportowy o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, poprawiając spójność układu komunikacyjnego północnej Polski. Przejazd nową trasą planowany jest na 2033 r