Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK SA) to kluczowy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Dzięki dofinansowaniu realizowane są projekty unowocześnienia infrastruktury kolejowej w całej Polsce. Na realizację 41 przedsięwzięć przeznaczono ponad 11 miliardów złotych, a wartość już zawartych 120 umów przekroczyła 8 miliardów zł. Prace przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa, punktualności oraz dostępności sieci kolejowej.
Cele programu obejmują rozbudowę i modernizację infrastruktury, dostosowanie obiektów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, usprawnienie zarządzania ruchem oraz wdrażanie nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. Program pozwala również minimalizować skutki gospodarcze po pandemii COVID-19 i kryzysie energetycznym, jednocześnie wpływając na rozwój zrównoważonego transportu oraz ochronę klimatu.
Dotychczas w ramach inwestycji zakończono 40 projektów o wartości ponad 320 milionów złotych. W Sulejówku powstał drugi tunel pod torami zwiększający bezpieczeństwo i płynność ruchu, a w Hajnówce przebudowano perony oraz zmodernizowano systemy sterowania ruchem, co umożliwia sprawniejsze obsługiwanie długich składów pociągów
Reklama
Obecnie PLK SA realizuje działania w pięciu głównych obszarach. W ramach modernizacji linii kolejowych zawarto umowy dotyczące prac na ponad 546 kilometrach torów, w tym na modernizację 323 kilometrów oraz rewitalizację 222 kilometrów. Przykładem jest przebudowa i elektryfikacja linii Ełk–Korsze, która pozwoli skrócić czas przejazdu, eliminując konieczność zmiany lokomotyw.
Jednym z najbardziej wymagających przedsięwzięć jest budowa najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego na linii Chabówka–Nowy Sącz. Prawie 4-kilometrowy tunel drążony metodą TBM skróci czas podróży pomiędzy Krakowem a Zakopanem i poprawi dostęp do komunikacji kolejowej dla mieszkańców regionu.
PLK SA wdraża także systemy dynamicznej informacji pasażerskiej w 114 lokalizacjach oraz systemy zdalnego sterowania ruchem w 59 miejscach. Modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych obejmują 374 lokalizacje, a eliminacja wąskich gardeł odbywa się w 12 miejscach. Wszystkie działania dążą do poprawy bezpieczeństwa, punktualności i efektywności polskiej kolei.
Realizowane projekty stanowią ważny krok ku nowoczesnej, trwałej i zintegrowanej sieci kolejowej, która odpowiada potrzebom pasażerów i działa na rzecz rozwoju regionów oraz ochrony środowiska.