Polskie Linie Kolejowe S.A. osiągnęły w 2025 roku najwyższy dotąd poziom efektywności w zakresie utrzymania infrastruktury. Dwie maszyny do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN) odnowiły łącznie 169 kilometrów torów, co stanowi wynik wyższy niż łączny efekt prac zrealizowanych w ciągu poprzednich czterech lat.
Spółka przeprowadziła w tym roku kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych o łącznej wartości przekraczającej miliard złotych. Zakres prac obejmował wymianę nawierzchni torowej, wzmocnienie podtorza, regulację geometrii torów oraz roboty przy urządzeniach sterowania ruchem i obiektach inżynieryjnych. W realizację tych zadań zaangażowano przedsiębiorstwa różnej wielkości z branży kolejowej.
Początkowo planowano wymianę nawierzchni na 150 kilometrach torów, jednak mimo awarii jednej z trzech maszyn cel został przekroczony. Reorganizacja pracy i efektywne wykorzystanie dwóch pozostałych PUN-ów pozwoliły osiągnąć wynik 169 kilometrów. Jak podkreśla prezes zarządu PLK S.A. Piotr Wyborski, odpowiednie zarządzanie zasobami i sprzętem znacząco zwiększa wydajność prac utrzymaniowych.
Reklama
Jednym z najważniejszych tegorocznych przedsięwzięć było zakończenie robót na linii kolejowej nr 204 między Malborkiem a Elblągiem. Modernizacja tego odcinka pozwoliła zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich ze 100 do 120 km/h. W kolejnym etapie, po zabezpieczeniu finansowania, planowane jest dalsze podniesienie prędkości do 160 km/h, co skróci czas przejazdu z około 25 do 20 minut.
Prace utrzymaniowe prowadzone były również na innych ważnych liniach, w tym na trasie Przemiarki – Dąbrowa Górnicza, gdzie po wymianie toru prędkość zwiększono z 60 do 100 km/h, na Magistrali Podsudeckiej, gdzie odnowiono tor i obiekty inżynieryjne, a także na odcinku Jelenia Góra – Stara Kamienica, gdzie zlikwidowano ograniczenia prędkości i przywrócono ruch z prędkością rozkładową 70 km/h.
Działania te, choć mniej spektakularne niż duże inwestycje modernizacyjne, mają kluczowe znaczenie dla niezawodności i bezpieczeństwa codziennego ruchu kolejowego. PLK S.A. zapowiada kontynuację intensywnych prac utrzymaniowych w kolejnych latach oraz wdrażanie rozwiązań technicznych, które pozwolą skrócić czas realizacji robót i ograniczyć utrudnienia w ruchu pociągów.