Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Mysłowice Kosztowy i Bieruń. Decyzja umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie budowy. Tym samym zakończono etap przygotowań do realizacji wszystkich odcinków drogi ekspresowej S1 na trasie Mysłowice – Bielsko-Biała.
Kolejny etap inwestycji w realizacji
Decyzja ZRID nie tylko otwiera możliwość rozpoczęcia robót budowlanych, ale umożliwia również Wojewodzie Śląskiemu rozpoczęcie procedur związanych z wyceną i wypłatą odszkodowań dla właścicieli nieruchomości przeznaczonych pod inwestycję.
S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Budowa drogi ekspresowej S1 obejmuje łącznie 40 km trasy biegnącej nowym śladem. W jej ramach powstaną:
- 300 m drogi ekspresowej S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów,
- 3,4 km drogi krajowej nr 44 (obwodnice Bierunia i Oświęcimia),
- 1,4 km odcinek pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.
Większość trasy przebiega przez województwo śląskie, a jedynie 5,2 km od Oświęcimia do Dankowic leży w województwie małopolskim. Całkowita wartość umów obejmujących realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wynosi niemal 2,3 miliarda złotych.
Reklama
Postęp prac na poszczególnych odcinkach
Odcinek od Mysłowic do Bierunia:
Realizację 10-kilometrowego odcinka powierzono firmie Budimex na podstawie umowy podpisanej 4 lipca 2022 r. Projekt obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych (Kosztowy II oraz Lędziny), dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód) oraz 12 obiektów inżynierskich. Wartość umowy to prawie 490 mln zł, a zakończenie prac szacowane jest na koniec 2026 r.
Odcinek od Bierunia do Oświęcimia:
Umowę z firmą Strabag na realizację 2,9 km drogi S1 oraz obwodnicy Bierunia podpisano 30 listopada 2021 r. Koszt inwestycji wynosi 213 mln zł. Przewiduje się zakończenie prac w 2025 r., a obecny etap zaawansowania robót wynosi 20%.
Odcinek od Oświęcimia do Dankowic:
Odcinek o długości 15 km buduje konsorcjum firm PORR oraz DUNA POLSKA, a wartość kontraktu to blisko 1,2 mld zł. Prognozowany termin zakończenia realizacji to III kwartał 2025 r. Obecny stan zaawansowania wynosi 90%.
Odcinek od Dankowic do Bielska-Białej:
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia podpisano 3 sierpnia 2020 r., a inwestycja obejmuje 12 km trasy. Ze względu na opóźnienia wynikające z niesprzyjających warunków pogodowych, zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2025 r.
Odcinek Przybędza – Milówka:
Budowa 8,5 km odcinka z tunelami i estakadami ma zakończyć się do końca 2025 r. Koszt tej części to 1,4 mld zł, a zaawansowanie prac wynosi 90%.
Harmonogram działań
W pierwszej kolejności użytkownicy skorzystają z południowych odcinków trasy:
- Odcinek od Oświęcimia do Bielska-Białej – III kwartał 2025 r.
- Odcinek Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów – IV kwartał 2025 r.
Planowane zakończenie wszystkich prac na całej trasie przewidywane jest na koniec 2026 r., co znacząco poprawi przepustowość i funkcjonalność układu drogowego w regionie.