Maszyna TBM „Jadwiga”, ważąca ponad 2,5 tysiąca ton, rozpoczęła drążenie tunelu kolejowego pod Pisarzową. Nowa konstrukcja, mająca niemal 4 kilometry długości, połączy Limanową z Nowym Sączem, skracając czas podróży koleją między tymi miastami.
Tunel ten to pierwszy z 16 planowanych w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, największego przedsięwzięcia Polskich Linii Kolejowych w południowej Polsce. Dofinansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W budowie tunelu kluczową rolę odgrywa tarcza TBM „Jadwiga”. Ta 90-metrowa maszyna nie tylko drąży ziemię za pomocą stalowych zębów, ale również montuje betonowe ściany tunelu z imponującą precyzją. Cała operacja, wspierana przez ciężki sprzęt i kolejkę przemysłową, potrwa około 10 miesięcy
Reklama
Pod Pisarzową powstają także inne konstrukcje. Oprócz kolejowego, realizowany jest mniejszy tunel ewakuacyjny, którego budowę rozpoczęła tarcza „Kinga”. Do tej pory wykonano już 420 metrów tunelu. Łącznie, w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, powstanie 20 tuneli, o łącznej długości około 31 kilometrów, z czego 16 będzie przeznaczonych dla pociągów.
Budowa tego tunelu to wyjątkowo wymagające zadanie. Praca w trudnym terenie oraz realizacja torowisk w nowym przebiegu to spore wyzwanie techniczne, ale jednocześnie ogromna szansa na rozwój gospodarczy regionu – podkreśla Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” zakłada modernizację i elektryfikację linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę nowej trasy łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Z nowej infrastruktury skorzystają podróżni zmierzający m.in. z Krakowa do Nowego Sącza czy Zakopanego, z czasem przejazdu skróconym do około 60 i 90 minut odpowiednio. Koszt prac na odcinku Limanowa–bocznica Klęczany wynosi ponad 1,9 mld zł.