Na stacji Łódź Kaliska zakończono przebudowę i oddano do użytku nowoczesny, ekologiczny dworzec kolejowy. Inwestycja, realizowana przez Polskie Koleje Państwowe S.A., trwała nieco ponad dwa lata i kosztowała 64 mln zł brutto. Projekt opracowała pracownia An Archi Group z Gliwic, a wykonawcą była firma SKB LDR z Warszawy.
Nowy obiekt zachowuje trójnawowy układ pierwotnego budynku i jest bezpośrednio połączony z tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Bryła dworca została wykończona oksydowaną miedzią, a centralną część budynku doświetla nowoczesny świetlik. Wnętrze uzupełniono o elementy nawiązujące do historycznego charakteru miejsca – w tunelu wyeksponowano fragmenty oryginalnej ceramicznej posadzki z 1902 roku.
Na parterze znajdują się kasy biletowe, poczekalnia z częścią dla dzieci oraz lokale usługowe. Piętra bocznych skrzydeł przeznaczono na biura spółek kolejowych. Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – wyposażono go m.in. w windy, ścieżki prowadzące, plany dotykowe i toalety dla osób z niepełnosprawnościami.
Reklama
Budynek spełnia współczesne standardy w zakresie efektywności energetycznej i bezpieczeństwa. Zastosowano ogrzewanie podłogowe, energooszczędne oświetlenie oraz systemy zarządzania budynkiem. W ramach inwestycji zmodernizowano również otoczenie dworca – powstał nowy plac przydworcowy z parkingiem, stanowiskami dla autobusów i taksówek oraz wiatą rowerową z możliwością ładowania pojazdów elektrycznych.
Dworzec Łódź Kaliska stanowi kluczowy węzeł komunikacyjny regionu. Obsługuje pociągi PKP Intercity, POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich, a dziennie zatrzymuje się tu ponad 150 pociągów, z których korzysta około 8,3 tys. pasażerów.