PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. To końcowy etap inwestycji na trasie z Bydgoszczy do Gdyni, której celem jest poprawa przepustowości linii, bezpieczeństwa oraz komfortu podróży. Projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Na 40-kilometrowym odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna powstanie drugi tor i zostanie przeprowadzona elektryfikacja trasy. Przebudowane zostaną perony na stacji Szałamaje i przystankach Wojtal, Olpuch oraz Podleś. Zaplanowano też budowę nowego przystanku Szenajda. W ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem oraz modernizację 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.
Reklama
Równolegle trwa przetarg na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska o długości 27 km. Zakres robót obejmuje dobudowę drugiego toru, elektryfikację oraz przebudowę peronów i przejazdów. Część przejazdów zostanie zastąpiona skrzyżowaniami dwupoziomowymi.
Modernizacja całej linii nr 201 z Maksymilianowa do Gdyni, stanowiącej historyczną „Węglówkę”, realizowana jest etapami od 2021 roku. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na zmodernizowanej trasie wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zakończenie prac planowane jest w 2031 roku, a pełne dopuszczenia do ruchu w 2032 roku.