Dzisiaj nastąpi uroczyste otwarcie nowo wybudowanych mostów Berdychowskich, które połączą Chwaliszewo, Ostrów Tumski oraz Berdychowo, tworząc nową przestrzeń komunikacyjną dla pieszych i rowerzystów. Te nowoczesne przeprawy umożliwią swobodniejsze przemieszczanie się między brzegami Warty i kanałem Ulgi, jednocześnie dając możliwość podziwiania malowniczych nadrzecznych widoków.
Realizacja tego projektu spełnia nie tylko funkcję komunikacyjną, ale również wzbogaca pejzaż Poznania, wprowadzając atrakcyjny element architektoniczny, który z pewnością stanie się jednym z symboli miasta. Jak podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, nowe mosty są inwestycją, która zbliża mieszkańców do Warty i podkreśla, jak istotna jest integracja miasta z przestrzenią nadrzeczną, szczególnie widoczna w ostatnich latach.
Mosty zostały zaprojektowane w minimalistycznym stylu, którego główne założenia to wyrazista forma i oszczędność detalu. Opracowaniem projektu zajmowali się renomowani architekci, w tym Błażej Szurkowski ze studia SKI, Jerzy i Bartosz Gurawscy z zespołu ARPA, Maciej Sokolnicki z MS86A oraz inżynier Adam Turczyn. Kluczowym elementem konstrukcji są balustrady wyposażone w pochwyty, w których w estetyczny sposób zamieszczono instalacje oświetleniowe. Techniczne opracowanie oświetlenia było efektem ścisłej współpracy z Zakładem Metrologii, Elektroniki i Techniki Świetlnej Politechniki Poznańskiej oraz Zarządem Dróg Miejskich. Dzięki temu mosty zyskują wyjątkowy efekt wizualny po zmroku, podkreślony przez wyszukane iluminacje.
Reklama
Most nad Wartą ma długość 165 metrów, podczas gdy przeprawa przez kanał Ulgi mierzy 117 metrów. Prace budowlane obejmowały również stworzenie nowych dojść, schodów i pochylni, a także zagospodarowanie otaczającego terenu poprzez nasadzenia zieleni i instalację małej architektury, takiej jak ławki, które zapewnią użytkownikom komfortowe miejsce do wypoczynku. Ważną częścią całego projektu była również przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, co poprawiło funkcjonalność komunikacyjną tego obszaru.
Choć większość robót została już ukończona, w najbliższych tygodniach wykonawca będzie prowadził porządkowanie terenu wokół inwestycji, w tym pracę nad ukończeniem dróg technicznych, które służyły jako dojazdy na budowę. Ponadto, zainstalowane zostaną oznakowania w docelowej technologii, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne. Tymczasowe rozwiązania, takie jak schody w rejonie mostu św. Rocha, pozostaną w użyciu do czasu zakończenia prac wykończeniowych.
Całkowity koszt budowy mostów wraz z infrastrukturą towarzyszącą wyniósł nieco ponad 156 milionów złotych. Miasto otrzymało na ten cel ponad 90 milionów złotych dofinansowania z Polskiego Ładu. Budżet obejmował szeroki zakres prac, w tym przebudowę istniejących układów drogowych, budowę nowych ciągów komunikacyjnych, instalację systemów iluminacji, a także zagospodarowanie terenów rekreacyjnych. Projekt był współfinansowany ze środków unijnych w ramach funduszy przeznaczonych na rozwój infrastruktury miejskiej.
Generalnym wykonawcą była firma Budimex.