Artykuł ten zawiera listę koniecznych działań (wraz z ich podstawą prawną), które prowadzą do organizacji, przeprowadzenia oraz rozliczenia loterii promocyjnej, która nie wypełnia definicji gry hazardowej organizowanej przez sieć Internet. Charakterystykę takiej akcji można znaleźć w art. 2 ust. 1 pkt 10 Ustawy z dnia 19.11.2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.).
Dokument ten nie uwzględnia obowiązków organizatora gier hazardowych opisanych w Ustawie z dnia 1.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2020 poz. 971) ani Ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2020 poz. 2255).
Poniższy zbiór zadań odnosi się do organizatora, który wykorzystuje urządzenie do gier – zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8.06.2017 r. w sprawie urządzeń losujących, urządzeń do gier i automatów do gier, zabezpieczenia informacji dotyczących urządzanej loterii oraz uzyskiwania, naliczania i wypłacania wygranych (Dz. U. 2021 poz. 16), do którego nie będzie miał zastosowania par. 7 ust. 2. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.06.2010 w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz. U. 2019 poz. 2314). Omawiany jest przypadek, w którym organizator po przeprowadzeniu loterii nie kończy działalności w tej materii, ale ma jeszcze zamiar realizować kolejne przedsięwzięcia tego typu.
Reklama
Krok |
Zadanie do wykonania |
Podstawa prawna |
---|---|---|
1 |
Spisanie Regulaminu loterii oraz ustalenie zakresu przetwarzanych danych i treści fragmentu regulaminu opisującego kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych. |
Zgodnie z art. 60 ust. 1 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.). |
2 |
Zdobycie bankowej gwarancji wypłaty nagród do wartości określonej w regulaminie. |
Zgodnie z art. 66 ust. 1 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.). |
3 |
Złożenie wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii na dwa miesiące przed rozpoczęciem prac przygotowawczych. Dołączenie dokumentów wymienionych w art. 39 pkt od 2 do 9, m.in. wniosku o rejestrację urządzenia losującego, ciągu pełnomocnictw do gwarancji bankowej, kart wzorów podpisów osób podpisanych pod gwarancją, odpisu aktualnego KRS czy danych osobowych członków zarządu. |
Zgodnie z art. 39 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.). |
5 |
Opłacenie wydania zezwolenia na urządzenie loterii poprzez uiszczenie stosownej opłaty na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu. |
Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt. 1 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r. w sprawie właściwości Urzędów Skarbowych i Izb Administracji Skarbowej w zakresie podatku od gier (Dz. U. 2017 poz. 370). |
6 |
Wysłanie zezwolenia na urządzenie loterii przez Izbę Administracji Skarbowej.
|
Zgodnie z art. 60 pkt 4 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.).
|
7 |
Zawiadomienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (który wydał zezwolenie) o rozpoczęciu działalności. |
Zgodnie z art. 49a pkt 1 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.).
|
8 |
Zawiadomienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o prowadzeniu czynności podlegających kontroli celno-skarbowej oraz o zapewnieniu środków i warunków do jej przeprowadzenia.
Przekazanie dokładnych danych podmiotu, który złożył zgłoszenie. |
Zgodnie z par. 12.1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. 2017 poz. 438) oraz art. 74 ust. 2 pkt 5 Ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2020 poz. 1106) |
9 |
Przedstawienie opisu sposobu uzyskiwania nagród w loterii, na podstawie wyniku uzależnionego od przypadku. |
Zgodnie z par. 17.1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. 2017 poz. 438). |
10 |
Złożenie zezwolenia na organizację loterii oraz kopii jej regulaminu.
|
Zgodnie z par. 17.2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. 2017 poz. 438). |
11 |
Udostępnienie ewidencji wydanych nagród, których wartość wynosi co najmniej 2 280 zł, a także przedstawienie ewidencji zaświadczeń o uzyskanej wygranej w celu poświadczenia ewidencji przez opatrzenie przeszycia zamknięciem urzędowym.
Ewentualnie: prowadzenie ewidencji zaświadczeń drogą elektroniczną po jej rejestracji przez Naczelnika Urzędu Skarbowego.
|
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. 2017 poz. 438) w związku z art. 20 pkt 3 oraz art. 20 pkt 5. UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.) |
12 |
Nabycie druków zaświadczeń o uzyskanych wygranych. |
Zgodnie z art. 20 ust. 4 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm) w związku z par. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r. w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu skarbowego właściwego do wydawania druków zaświadczeń o uzyskanej wygranej (Dz. U. 2017 poz. 362). |
13 |
Przeprowadzenie szkoleń o przepisach oraz regulaminach stosowanych w grach hazardowych w zakresie niezbędnym do wykonywania działań związanych z nadzorowaniem i prowadzeniem akcji. |
Zgodnie z art. 24b ust. 1 oraz ust. 2 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.). |
14 |
Przygotowanie w formie papierowej rejestru zaświadczeń pracowników, który ma zawierać: dane pracowników, datę przeprowadzenia szkolenia oraz dane podmiotu wystawiającego zaświadczenie (wraz z numerem zaświadczenia, do którego dołączona zostaje poświadczona kopia zaświadczenia – oryginał trafia do akt osobowych pracownika).
|
Zgodnie z art. 24b ust. 3 UOGH (Dz. U. 2020 poz. 2094 z późn. zm.).
|
15 |
Złożenie ewidencji zaświadczeń do Naczelnika Urzędu Skarbowego w celu poświadczenia zamknięcia ewidencji, niezwłocznie po zakończeniu roku kalendarzowego.
Złożenie ewidencji wydanych wygranych, w sposób zgodny z art. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7.12.2018 r. |
Zgodnie z par. 7 ust. 1) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz. U. 2019 poz. 2314)
|
16 |
Przygotowanie oraz wysłanie informacji o przeprowadzeniu loterii (w terminie 30 dni od jej zakończenia) do naczelnika urzędu celno-skarbowego.
|
Zgodnie z par. 21 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (Dz. U. 2017 poz. 438). |
Tekst ten nie może oczywiście stanowić porady prawnej, ale mamy nadzieję, że powyższa lista w pewnym stopniu pomoże Państwu sprawniej przygotować loterię promocyjną. Kroki te opracowaliśmy na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia oraz działań, które zawsze stosujemy w i360 Sp. z o.o. podczas organizacji takich akcji. Więcej o organizacji loterii promocyjnych i audioteksowych przeczytasz na https://i360.com.pl/loterie/.
Lista ta nie zawiera jednak kroków o charakterze administracyjnym, obejmujących obieg dokumentacji wewnętrznej, ponieważ są one w dużej mierze zależne od indywidualnych zasad obowiązujących w danym przedsiębiorstwie. Wśród działań tego typu można wymienić m.in. spisanie protokołów wydania nagród czy też przekazanie informacji o wysokości należnego podatku potrąconego od osób nagrodzonych (który ma zostać przekazany do urzędu skarbowego).