Lipiec i sierpień upłynęły pod znakiem intensywnych działań inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnich tygodniach kierowcy zyskali już m.in. odcinek S1 Oświęcim – Brzeszcze wraz z fragmentem obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 oraz tzw. południową obwodnicę Bielska Podlaskiego na DK66. Do końca tygodnia do użytku oddana zostanie także obwodnica Lipska w ciągu DK79. Równolegle podpisywane są kolejne kontrakty, w tym na budowę obwodnicy Zatora (DK28) i Złocieńca (DK20).
Obecnie GDDKiA realizuje 132 zadania o łącznej długości prawie 1617 km i wartości blisko 67 mld zł. W fazie przetargu znajduje się 29 inwestycji na 345 km, a w przygotowaniu – projekty obejmujące ponad 2800 km nowych dróg. Wśród nich są m.in. Zachodnia Obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem w Polsce, fragmenty Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej czy droga ekspresowa S10.
Reklama
W tym roku drogowcy planują oddać łącznie 400 km nowych tras. Do tej pory kierowcy otrzymali już do dyspozycji 99 km, a do końca sierpnia liczba ta wzrośnie do 105 km. Jeszcze w 2025 r. planowane jest otwarcie m.in. 67 km autostrady A2 Siedlce Południe – Biała Podlaska, 46 km drogi ekspresowej S6 Koszalin – Słupsk czy trzech odcinków S19 o łącznej długości 40 km.
GDDKiA ogłosiła dotąd dziewięć przetargów na 129 km dróg, a w najbliższych miesiącach zaplanowane są kolejne postępowania, w tym m.in. dla odcinków S12, S17, S19 i S11 oraz szeregu obwodnic w całym kraju. Instytucja ogranicza jednocześnie udział w przetargach firm spoza UE, realizując wytyczne TSUE i wzmacniając ochronę europejskiego rynku budowlanego.
Od początku roku podpisano 16 umów obejmujących 125 km tras, w tym pięć odcinków dróg ekspresowych i osiem obwodnic. Wyróżnia się wśród nich obwodnica Zatora, pierwsza inwestycja na sieci dróg krajowych realizowana w technologii BIM, której zakończenie planowane jest na 2027 rok.