W 2024 roku spółka wzbogaciła swoją flotę o 40 nowych lokomotyw wyprodukowanych przez NEWAG S.A. w Nowym Sączu. Lokomotywy, z których 25 osiąga prędkość 160 km/h, a 15 do 200 km/h, zostały już wdrożone do rozkładu jazdy i obsługują trasy w całej Polsce. Dodatkowo odebrano 77 zmodernizowanych wagonów, które przeszły modernizację m.in. w zakładach H. Cegielski oraz PKP Intercity Remtrak.
W 2025 roku przewoźnik planuje jeszcze większe inwestycje w tabor. Zapowiedziano odbiór 38 nowych lokomotyw o prędkości 160 km/h oraz 119 zmodernizowanych wagonów, z których aż 95 to wagony typu COMBO, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów. Już na początku roku udało się odebrać pierwszych kilka pojazdów, a ich liczba będzie systematycznie rosnąć.
Reklama
Rok 2024 był także czasem podpisywania kluczowych kontraktów z polskimi producentami o łącznej wartości 11,8 mld zł brutto. W ramach tych umów zamówiono 300 nowych wagonów z opcją na dodatkowe 150, 63 lokomotywy wielosystemowe z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 32, a także 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych.
Planowane modernizacje obejmują podniesienie standardu 50 wagonów do poziomu COMBO oraz modernizację 150 innych pojazdów. PKP Intercity kontynuuje też dialog konkurencyjny w zakresie zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na 30 dodatkowych jednostek. Przedstawiono także ambicje związane z wprowadzeniem pociągów dużych prędkości osiągających 250-300 km/h.
Równolegle z rozwojem taboru trwa modernizacja infrastruktury przewoźnika. W 2024 roku zakończono przebudowy bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie i Wrocławiu, gdzie zainstalowano też nowoczesne całoroczne myjnie. Na ten cel przeznaczono 148 mln zł netto. W 2025 roku planowana jest dalsza rozbudowa infrastruktury, w tym bocznic w Lublinie i Białymstoku, co pochłonie łącznie około 130 mln zł netto. Jednym z kluczowych projektów będzie budowa nowej lokomotywowni w Warszawie, dla której trwa proces wyboru wykonawcy. W latach 2025–2030 spółka zapowiada inwestycje w rozwój zapleczy technicznych i bocznic kolejowych o wartości około 3,2 mld zł, dostosowując je do obsługi nowoczesnego taboru.