PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 200 km/h, z opcją zamówienia kolejnych 30. To pierwsze w Polsce zamówienie na szybkie, dwupoziomowe pociągi dalekobieżne. Oferty złożyły dwie firmy: Alstom Polska i Stadler Polska. Obie posiadają fabryki w kraju – odpowiednio w Chorzowie i Siedlcach – w których realizowana będzie produkcja.
Nowe pojazdy mają trafić na popularne trasy krajowe, m.in. z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Łodzi, Olsztyna czy Białegostoku. Pierwsi pasażerowie mają skorzystać z nich za około 3,5 roku. Każdy pociąg pomieści co najmniej 480 pasażerów i będzie oferować nowoczesne udogodnienia: klimatyzację, WiFi, gniazdka elektryczne i USB, strefy ciszy, przestrzeń dla rodzin z dziećmi, miejsce na rowery i bagaże, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zostaną one wyposażone w systemy bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2 oraz monitoring. Pojazdy będą również dopuszczone do ruchu w Czechach.
Reklama
Nowe pociągi mają być bardziej ekonomiczne zarówno w zakupie, jak i eksploatacji, stanowiąc alternatywę dla klasycznych składów wagonowych. Obecnie w Polsce eksploatowane są jedynie piętrowe pociągi regionalne o prędkości do 160 km/h, wykorzystywane na krótkich trasach.
PKP Intercity kontynuuje szeroko zakrojony program inwestycyjny w krajowy przemysł kolejowy. Wartość już zakontraktowanych umów na zakup i modernizację taboru przekracza 16,5 mld zł brutto. Największe kontrakty realizują m.in. Newag z Nowego Sącza (7,7 mld zł), H. Cegielski – FPS z Poznania (5,4 mld zł), PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki (1 mld zł) oraz zakład Remtrak (ponad 2,5 mld zł). Inwestycje obejmują zakup lokomotyw, zespołów trakcyjnych i wagonów, a także kompleksowe modernizacje.
PKP Intercity zakłada, że do 2030 roku liczba pasażerów wzrośnie do 109 mln rocznie. Nowoczesny, szybki i pojemny tabor piętrowy ma być odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe i elementem strategii rozwoju kolei jako preferowanego środka transportu w Polsce.