PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni zlokalizowanej na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Całkowita wartość inwestycji wynosi 179 mln zł brutto, a ukończenie projektu zaplanowano na 2027 rok. Projekt realizowany jest w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” przez konsorcjum firm Trakcja S.A. i DB Projekt Sp. z o.o.
Budowa obejmie nowoczesną halę naprawy i mycia lokomotyw, stanowiska diagnostyczne oraz modernizację budynków socjalnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie obsłużenie około 1100 lokomotyw rocznie. Celem projektu jest zwiększenie efektywności oraz jakości utrzymania taboru, co poprawi punktualność i komfort podróży pasażerów.
Reklama
Jak podkreślił Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, modernizacja infrastruktury technicznej jest jednym z kluczowych elementów strategii spółki, której budżet do 2030 roku wynosi 3,2 mld zł. Aktualnie przewoźnik korzysta z zabytkowej lokomotywowni powstałej w latach 30. XX wieku. Nowa inwestycja ma być ważnym krokiem w dostosowaniu zasobów technicznych do wymogów współczesnego taboru, który systematycznie jest unowocześniany.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, zaznaczył znaczenie tej inwestycji dla rozwoju polskiej kolei, która obecnie przeżywa okres dynamicznego wzrostu. W 2024 roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln pasażerów, a liczba podróżnych korzystających z kolei w Polsce przekroczyła 407 milionów. Nowoczesne zaplecza techniczne, jak lokomotywownia w Warszawie, mają na celu zapewnienie jeszcze wyższego poziomu usług przewoźnika.
W ostatnich latach PKP Intercity zakończyło lub kontynuuje rozwój infrastruktury technicznej m.in. w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz Przemyślu. Łączne nakłady na inwestycje infrastrukturalne w 2024 roku wyniosły 148 mln zł netto, a plany na rok 2025 przewidują wydatki w wysokości 292 mln zł netto.