Według analiz przygotowanych przez Colliers, w 2024 roku na polskim rynku handlowym odnotowano rekordową nową podaż wynoszącą około 509 tys. mkw., co czyni ten wynik najwyższym od 2015 roku. Dominujący udział w tej podaży miały parki handlowe, ale zauważalny jest również coraz większy nacisk na modernizację istniejących centrów handlowych oraz wdrażanie działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju i transformacji technologicznej. Zgodnie z przewidywaniami, w 2025 roku te trendy będą się nasilać.
Rozwój w miastach mniejszych i największych
Z danych wynika, że deweloperzy koncentrowali swoje inwestycje głównie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (47% nowej podaży) oraz w ośmiu największych aglomeracjach (31% nowej podaży). Zrealizowana powierzchnia objęła 463 tys. mkw. w ramach 40 nowych obiektów oraz 46 tys. mkw. w wyniku rozbudowy 16 istniejących. Łączna powierzchnia nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce na koniec 2024 roku przekroczyła 13,3 mln mkw.
Do największych inwestycji oddanych w 2024 roku należały m.in. OTO Park Koszalin (38 tys. mkw.), BIG Ostróda (27 tys. mkw.) oraz ponownie otwarta Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.).
Zmiany na mapie handlowej Polski
Jak zauważył Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale Market Insights, Colliers, dynamika rynku zmienia się także w dużych aglomeracjach.
Obserwujemy procesy przekształcania funkcji wybranych centrów handlowych. Wrocławskie Arkady jak i poznańska Galeria Malta, zostały zamknięte i są poddawane rozbiórce - komentuje ekspert.
Według niego, w 2025 roku może nas czekać dalsza intensyfikacja przebudów, w tym adaptacja gruntów na nowe cele.
Reklama
Stabilność popytu w wyzwaniach gospodarczych
Pomimo rosnących kosztów życia i zmieniających się preferencji konsumentów, współczynnik pustostanów w centrach handlowych w największych aglomeracjach wyniósł w 2024 roku 3,4%, co pokazuje stabilność rynku. Dodatkowo, sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,7% r/r, wspierając popyt na powierzchnie handlowe. Głównymi motorami popytu były dyskonty spożywcze i niespożywcze, marki modowe z przystępnego segmentu oraz sklepy z wyposażeniem wnętrz.
E-commerce jako element wielokanałowego handlu
Choć dynamika wzrostu e-commerce w 2024 roku była niższa niż w minionych latach, handel internetowy wciąż rozwija się zarówno pod względem sprzedaży (wzrost o 6,2% r/r), jak i jakości obsługi. Przykładami trendów były m.in. nowe inicjatywy Biedronki w obszarze sprzedaży online, integracja platform Żabki oraz współpraca Carrefour z Pyszne.pl. W Polsce zadebiutowała także duńska platforma coolshop.pl, oferująca różnorodne produkty.
Parki handlowe – stabilny format przyszłości
W budowie obecnie znajduje się 326 tys. mkw. nowych parków handlowych, które od lat zaspokajają potrzeby zarówno konsumentów, jak i inwestorów. Marta Cegielnik, dyrektor w Colliers, wskazuje, że obiekty te mają szansę na długotrwałą dominację. Jak zaznacza, inwestycje w modernizacje i technologie optymalizujące koszty operacyjne – takie jak inteligentne systemy zarządzania energią czy logistyką – będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności w branży.
Rynek handlowy w Polsce przygotowuje się na kolejne zmiany, wynikające zarówno z rosnących wymagań konsumentów, jak i uwarunkowań geopolitycznych.